Zakładanie konta, zaciąganie kredytu, wybór odpowiedniego instrumentu finansowego - to tylko wybrane czynności bankowe, w toku których powstaje mnóstwo dokumentów zawierających dane wrażliwe. Ich przechowywanie, a także niszczenie obwarowane jest licznymi wymogami prawnymi. Sprawdź, na czym polega utylizacja danych bankowy i jak przeprowadzić ją prawidłowo.
Niszczenie danych bankowych to obowiązek, który wynika z kilku aktów prawnych. Najważniejsze z nich to:
Co do zasady dokumenty bankowe przechowuje się 5 lat, licząc od dnia wygaśnięcia zobowiązania. Warto pamiętać, że zarówno Prawo bankowe, jak i RODO nakładają na administratora danych obowiązek natychmiastowej utylizacji. Nie może więc być tak, że dokumenty w archiwach bankowych są przechowywane zbyt długo. Jest to po pierwsze kosztowne, po drugie niezgodne z przepisami.
Niszczenie dokumentów bankowych to skomplikowana procedura, która wymaga opracowania pewnych wytycznych. W kolejnych krokach należy:
Niszczenie dokumentów banku może przebiegać na dwa sposoby: albo bank samodzielnie podejmuje się tego zadania, albo powierza je podmiotowi zewnętrznemu. Firmy outsourcingowe oferują nie tylko niszczenie, ale również przechowywanie dokumentów. Przy czym, chcąc skorzystać z ich usług, należy spełnić wymogi określone w dokumencie EBA/KNF. Nakłada on na bank obowiązek przeprowadzenia audytu, w drodze którego weryfikuje, czy potencjalny partner spełnia wymagania w zakresie bezpieczeństwa. Pracownicy muszą nie tylko wiedzieć, jak niszczyć dane bankowe, ale również stosować specjalne procedury. Podmiot świadczący usługi zewnętrzne ma obowiązek:
Które rozwiązanie jest dla banków korzystniejsze? Pomimo, iż nawiązanie współpracy z firmą zewnętrzną wymaga dopełnienia pewnych formalności, dla większości instytucji jest zdecydowanie lepszym wyjściem, niż samodzielna archiwizacja dokumentów i ich niszczenie.
Wprowadzone kilka lat temu regulacje dały wyczerpującą odpowiedź na pytanie, jak bezpiecznie niszczyć dane banku. Dzięki nim instytucje wiedzą, jak postępować z dokumentami na każdym etapie przetwarzania. Jednak największe problemy wciąż generuje:
W przeciwieństwie do dokumentów księgowych czy finansowych, te, które zawierają dane bankowe, muszą być utylizowane w trybie ciągłym. Z tego też powodu niezbędna jest stała opieka nad archiwum, do którego wciąż spływają nowe akta. Wymaga to nie tylko sporych nakładów finansowych, ale też opracowania szczegółowych procedur pracy z dokumentacją.
Wyzwań w kontekście niszczenia dokumentacji bankowej nie brakuje, jednak instytucje te mogą liczyć na pomoc specjalistów. Do współpracy warto wybrać podmiot, który ma doświadczenie w obsłudze sektora bankowego.